„Футболна болест“

Футболната болест не е точно болест и не ходи само по футболистите. Това обаче не значи, че не можете да я „хванете“ в дискотека. Всъщност, можете да си причините тази травма по един куп интересни начини и разбира се… с бягане.

Нека разгледаме термина (или по-скоро израза) „футболна болест“, подсказва ни, че става дума за проблем (не с алкохола), който се среща най-често при футболисти, а какво правят футболистите освен да ритат топка (и да ходят по дискотеки бел. ред)? Тичат, тичат и то много, ако сте гледали футболни статистики, най-вероятно вече знаете, че по-класните играчи въртят между 10 и 15 км на мач. Бягането при футболистите разбира се е малко по-различно и е свързано с честа и рязка смяна на посоката на движение, което е основният носител на риск за разтежение на аддукторите и проблеми около залавните им места, най-вече около срамната кост.

Бегачите не сменяме толкова често посоката, колкото футболистите (затова се нарича футболна болест), но лично аз мога да дам поне няколко примера от днешното ми бягане, в които се е наложило да го направя, а като всяка мускулно-сухожилна травма и тази може да се получи чрез два основни механизма – бавно и внимателно претрениране или рязко и не толкова внимателно движение.

Какво представлява и как се получава футболната болест?

Както вече споменахме, това е увреда на залавните места на аддукторите в областта на срамната кост на таза. Сложното название е пубоаддукторен синдром.

Функцията на мускулите аддуктори е да привеждат бедрото (да събират краката) и да стабилизират крайника по време на ходене/бягане. Те са особено активни при бягане със смяна на посоката а увредата може да настъпи по два начина: бавно и постепенно в следствие на повишаване на натоварването и/или интензивността на тренировките, и рязко при травматичен инцидент.

Какви са симптомите?

Главният симптом е силна болка в областта на слабините, където се залавят мускулите привеждачи за срамната кост. Не рядко болката засяга и цялата вътрешна част на бедрото, а в по-напреднали случаи и долната част на коремната стена. В повечето случаи заболяването започва с пренебрежителна болка, която се увеличава с времето, до момент, когато спортистът няма избор освен да прекрати тренировъчна дейност.

Как да сме сигурни, че проблемът идва от аддукторите?

Най-добрият начин е диагнозата да бъде поставена от лекар. Симптомите са много близки с други проблеми в тази област (ингвинална херния, ставни проблеми) и често могат да бъдат объркани, особено от непрофесионалисти.

Какво е лечението?

Първата стъпка е намаляването на натоварването и избягване на болезнените движения. При остра травма може дори се наложи обездвижването на крака в комбинация с прилагането на лед за намаляване на възпалението.

Резултатът от лечението зависи изключително много от спортиста и следването на препоръките дадени му от съответния специалист. Самото консервативно лечение може да бъде разделено на два големи етапа, в първият целта е да се намали болката и възпалението, а във втория – да се подобри силата на аддукторите и в двата етапа за по-добри резултати се препоръчва работата със специалист.

Методите, които се използват са: масаж, физиотерапия, мануални техники и разбира се упражнения, като правилното им приложение и разбира се съвестното следване на инструкциите от страна на спортиста, гарантират добри резултати. Оставена без лечение, тази травма може да се задълбочи дори до степен, когато да се наложи операция.

Как да се предпази?

Освен да избягваме да играем футбол, винаги е хубаво да следваме някои от основните закони на превенцията, а именно:

• Оптимално тренировъчно натоварване – винаги гарантира минимален риск от травми
  • Правилна техника на бягане – нещо, което може не само да намали риска от контузии, но и да подобри резултатите
  • Добра подготовка преди тренировка – с добре подготвена мускулатура и нервна система рискът намалява значително
  • Добра подвижност (гъвкавост), сила и контрол на движението – мускулите са намалена дължина и повишен тонус са по-податливи на контузии
  • Добра екипировка

С други думи – загрявайте добре, тренирайте умно, разпускайте добре и се възползвайте от услугите на треньори и физиотерапевти, за да не стигнете до услугите на лекарите.